...
جمع بندی
انسان در طول تاریخ و از دیرباز به دنبال کشف راز و رمزهای درون خود بوده است و آموزههای دینی و فلسفی که محصول تجربه هزاران ساله بشر است به گوهری در درون انسان اشارهکرده است که همیشه در هالهای از رمزوارگی مکتوم بوده است و دغدغه انسان همیشه این بوده است که پرده از این بعد نهان و غیب وجود کنار نهد و رخ حقیقت وجود خویش را به نظاره بنشیند و به اقیانوس دانشی ناب و بیکران دست یابد اما همیشه در کشف روشی که بتواند به این هدف بزرگ دست یابد حیران و سردرگم بوده است.
با مرور تاریخچه روانشناسی و روانکاوی میتوان دریافت روانکاوی مبتنی بر تجربه بشر و به دنبال کشف حقیقت در اعماق وجود است و کاملاً مرتبط با سوابق تجربی و معرفتشناختی است و نیاز به یک روش تحقیق اصولی و اخلاقی است، در مقابل روانشناسی و روانپزشکی و شاخههای مرتبط با آنها، بر تفکر منفعتگرایی و نتیجه گرایی منطبق است که حاصلش تولیدات فست فودی است که مصرفکنندگان را از خود واقعی، دور می کند و با معیارهای جامعه مصرفی همخوان میسازد. پژوهش در رشته های فوق الذکر، برخلاف تحقیق در اعماق وجود، فقط به سطح آگاهی و رفتار بهعنوان اشتراک انسان و حیوان میپردازد. حاصل این دو فرایند یکی در جهت عشق به حقیقت و دیگری در جهت عشق به منفعت عمل میکند. پس دور از انتظار نخواهد بود که در دنیای مدرن اکثر سرمایه ملتها در جهت برجسته سازی و تقویت روانشناسی و ایجاد موانع و تحریف روانکاوی عمل کند. بنابراین مسیر روانکاوی برخلاف مسیر روانشناسی و روانپزشکی، نیازمند اشتیاق به حقیقت است و تنها طالبان واقعی می توانند به آن دستیابند و محقق این مسیر تا زمانی که به انتهای آن نرسد، صلاحیت و معرفت عمل روانکاوی را نخواهد یافت، حالآنکه صلاحیت فرد در روانشناسی، مشاوره، روان درمانی و روانپزشکی، مدارکی است که توسط گفتار دانشگاهی اعطاء میشود.
منابع
-امام صادق علیهالسلام. مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، ترجمه حسن مصطفوی (1360)؛ انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، چاپ اول، تهران.
-اراکی، محسن. (1383). حقیقت ادراک و مراحل آن در فلسفه ملاّصدرا. معرفت فلسفی. شماره چهارم، تابستان.
-انجمن فرویدی(1398). مبانی آموزش دادهشده در کلاسهای آشنایی با فروید و لکان، ، دوره چهل یکم و چهل دوم.
-الآمدی، عبدالواحد(1429ق). غررالحکم و دررالکلم، تحقیق السید مهدی الرجائی، قم، مؤسسة دار الکتاب الاسلامی.
-بروس فینک(1997). مقدمات بالینی در روانکاوی لاکان اصول نظری و تکنیکی. ترجمه رضا سویزی-تورج بنی رستم 1397.
-تری ایگلتون (۱۳۸۳)، مارکس و آزادی، ترجمه علیاکبر معصومبیگی، آگه، شابک ۹۶۴-۳۲۹-۱۰۰-۶
-جان کلمن(2014). کتاب تاویستوک، اشراف سیاه ترجمه عباس کسکنی، ناشر هلال. چاپ1393.
-حبیب زاده مهدی (1397). مترجم کتاب کودکی را میزنند، مجموعه مقالات زیگموند فروید.
-حلی، احمد بن فهد(۱۳۷۵). عدة الداعی، قم، ترجمه حسین غفاری، بنیاد معارف اسلامی.
- داعیالاسلام، محمدعلی. (1348). فرهنگ نظام. حیدرآباد دکن: اعظم استیم پریس، ج1.
-راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن کریم، قم، مؤسسه اسماعیلیان، بیتا.
- ژیژک، اسلاوی. (1395). مستند ژیژک و ایدئولوژی پنهان در سینمای هالیوود. برگرفته از لینک: https://vimeo.com/150108763
- شهیدی، جعفر (1373). شرح مثنوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- محمودی، زهرا (1395). انجمن فرویدی اجازه نخواهد داد سیب سرخ روانکاوی به دست چلاق انجمن روانشناسان بیفتد.
-نوعی، زهرا (1393). »روانکاوی« کوتاهمدت، سایت انجمن فرویدی.
-نوعی، زهرا (1393). آنچه میخواهید بدانید، ادامه »روانکاوی« کوتاهمدت. سایت انجمن فرویدی.
-نوعی، زهرا (1394). برای فروید هیچ ثمربخشیای جز ثمربخشی اخلاقی متصور نیست. سایت انجمن فرویدی.
-وقفی پور، شهریار (1395). تلی از تصاویر شکسته: زیگموند فروید، اسلاوی ژیژک، ژاک آلن میلر و ... نشر چشمه.
-صحیفه سجادیه
-طباطبائی، سید محمدحسین (1374). ترجمۀ تفسیر المیزان، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- طباطبایی، محمد حسین. (1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم. حاشیه نویس: مطهری، مرتضی، تهران: صدرا.
- فروم، اریک. (1382). روانکاوی و دین. ترجمه:نظریان، آرسن. تهران: مروارید.
-فروید زیگموند (۱۹۳۳). سخنرانیهای آشنایی با روانکاوی، سخنرانی ۳۴ توضیحات، کاربردها و راهکارها، {این مقاله توسط مرجان پشت مشهدی، خدیجه فدائی، پرویز دباغی و فرزام پروا ترجمه و زیر نظر دکتر میترا کدیور در جلسات مورخ ۸۴/۲/۳- ۸۴/۲/۱۰- ۸۴/۲/۲۴- ۸۴/۲/۳۱ و ۸۴/۳/۷ کلاسهای عرصه فرویدی – مکتب لکان ایشان تصحیح گردیده است}. سایت انجمن فرویدی
-فروید، زیگموند(1910). مقاله روانکاوی وحشی ترجمه لیلی افتحی و تصحیح بهوسیله دکتر میترا کدیور. سایت انجمن فرویدی.
-فوکو، میشل(1387). مراقبت و تنبیه. ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی
-قرآن کریم
-قمشهای، الهی. مجموعه سخنرانیهای در مورد هنر، زیبای و حقیقت. سایت اسرار ماورا.
-مرادی کامران (1396). نقاطی که لاکان هگلی است. سایت انسانشناسی و فرهنگ.
-کدیور، میترا(1380). درسنامه روانکاوی در انتانسیون و روانکاوی در اکستانسیون. سایت انجمن فرویدی.
-کدیور، میترا(1381). درسنامه روند Pass. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1381). درسنامه سایکوآنالیز و Pass. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1381). درسنامه پایان روانکاوی و عمل. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1381). درسنامه درباره مقاله نارسیسم زیگموند فروید. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1388). مکتب لکان، روانکاوی در قرن بیست و یکم. انتشارات اطلاعات. چاپ دوم. ۱۳۸۸.
-کدیور، میترا(1397). سخنرانی روانکاوی و دین. دانشگاه شهید بهشتی، سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1397). سخنرانی نقد فرهنگ جنسی در ایران. دانشگاه شهید بهشتی
-کدیور، میترا. (1394). مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم، چاپ سوم. تهران: انتشارات اطلاعات.
-کدیور، میترا. (1394). مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم، چاپ سوم. تهران: انتشارات اطلاعات.
-کدیور، میترا (1380). درسنامه روانکاوی در انتانسیون و روانکاوی در اکستانسیون. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/روانکاوی-در-ژرفا-و-روانکاوی-در-پهنا
-کدیور، میترا (1380). درسنامه جلسه اول دوره اول. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/درسنامه های-دکتر-کدیور-1
-کدیور، میترا (1397). سخنرانی روانکاوی و دین. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/متن-سخنرانی-دکتر-کدیور-با موضوع
-کدیور، میترا (1381). درسنامه روند “Passe“. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/درسنامه های-دکتر-کدیور-جلسه-مورخ-1-مرد
-کدیور-میترا (1380)، درسنامه جلسه دوم دوره دوم. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/درسنامه های-دکتر-کدیور-اول-شهریور-13
-معلوف، لویس (1365). المنجد فی اللغه، قم، انتشارات اسماعیلیان.
-مجلسی، محمد باقر (1403ق ) ، بحار الانوار، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم.
-پشت مشهدی، مرجان (1393). آنالیز سمپتوم های جامعه علمی ما. سایت انجمن فرویدی.
-مسگری، احمد علیاکبر.، ساعتچی، سید محمدمهدی(1392). تحول زیباشناختی در فلسفه هنر هگل. دو فصلنامه فلسفه شناخت(145-127)، پژوهشنامه علوم انسانی شماره 1/96.
-مطهری، مرتضی (1377) ، مجموعه آثار جلد 13، تهران، انتشارات صدرا.
-ملاصدرا (1410ق). الحکمة المتعالیة، دار احیاء التراث العربی.
-منصوره اردشیر زاده(1393). همدون دوره و گردش نزدیک. سایت انجمن فرویدی.
-مهدی سبز(نامشخص). بررسی و نقد کتاب اخلاقیات امر واقعی کانت، لاکان. http://phthjo.ihcs.ac.ir/article
-میبدی، حسین بن معینالدین(1411ق). دیوان أمیر المؤمنین(ع)، محقق، مصحح، زمانی، مصطفی، قم، دار نداء الإسلام للنشر، چاپ اول.
-نهجالبلاغه
-نینا کراینیک(2017). مصاحبه الکساندغ ژیلبغ (Alexandre Gilbert) با نینا کراینیک (Nina Krajnik) روانکاو و فیلسوف اسلوونیایی، بنیانگذار «انجمن روانکاوی لاکانی اسلوونی» و موسسه آکهغون (Achéron) لیوبلیانا ترجمه به فارسی توسط هادی یوسفی.
-واردا، آگنس(2017). فیلم مستند "چهرهها مکانها".
-یووال هراری (1396). کتاب انسان خردمند ترجمه نیک گریگین، محمدرضا جعفری، زهرا عالی، نشر نو.
-Freud Sigmund (1925). “Negatiom,” On Metapsychology: NEGATION Standard Ed. 19, 235-239
-Freud Sigmund (1914). Remembering, Repeating, and Working-Through. Standard Ed.
- Freud, Sigmund(1914). On Narcissism: An Introduction. Standard Ed.
-Freud, Sigmund. (1923). Certain Neurotic Mechanisms in Jealousy, Paranoia, and Homosexuality. (Internat. Journ. Psycho-Analysis, vol. iv, April,.
-Freud, Sigmund. (1937). Analysis Terminable and Interminable. Int. J. Psycho-Anal., 18:373- 405.
-Klein, Melanie. (1984). Envy and Gratitude and Other Works 1946-1963. London: The Hogarth Press.
-Lacan, Jacques. .(1957-1956) "La relation d'objet" in Écrits.
-Lacan, Jacques.)1962–1963(, Tenth Seminar, "L'angoisse,"
-Lacan, Jacques.(2001). The Mirror Stage as Formative of the Function of the I", in Écrits: a selection, London, Routledge Classics; p. 5.
- Lacan, Jacques.(1992). The Seminar. Book VII. The Ethics of Psychoanalysis, 1959-60.
Abstract
This is an introductory article about psychology as a deviation and distortions of psychoanalysis. The analytical-critical narrative review has been used as a research method. Deviation of psychology from ontological, epistemological and methodological perspective has been marked and its individual and social functions have been reviewed, then the differences between psychology and psychoanalysis and distortions of psychoanalysis explicitly stated. This article has three distinguishable parts, the first part, includes some ontological and epistemological problems about soul and psych, psychological research method inability to study psychological constructs as a whole was elaborated on the second part. Finally, the deviation of psychology from its lexical root, psychology and psychoanalysis differentiations and distortion of psychoanalysis was mentioned in the third part. This article has shown psychology has been separated from its roots, therefor psychology is sterile in the study of the psyche, On the other hand since psychoanalysis recalls and follows these roots consciously and unconsciously encounter whit resistance that distortion of psychoanalysis is one kind of resistance.
Keywords: ontology, epistemology, methodology, psychology, psychoanalysis, deviation, distortion.
[1]. نویسندهی بخش اول: داود نودهئی، بخش دوم: محمدحسین ضرغامی و بخش سوم: مهدی ربیعی است.
[2] . نوشتههای این متن متأثر از کتاب، سخنرانیها و درسنامههای خانم دکتر میترا کدیور و مقالات و نوشتهها اعضای انجمن فرویدی و معلمان کلاسهای آشنایی با فروید- لکان انجمن فرویدی است، باوجوداینکه تمام تلاش بر این بود تا مطالب ارائهشده در متن بهصورت دقیق ارجاع داده شود ولی بخش بزرگی از مطالب ممکن است به تصور نویسندگان این مقاله به قلم خودشان باشد ولی در اصل متأثر از افراد مذکور یا عالمان دیگر است.
[3] سوره توحید آیه 1
[4]. الحکمة المتعالیة، ملاصدرا، ج۲، ص۳۲۷
[5] نهج البلاغه خطبه اول
[6] سوره توحید آیه 2
[7] سوره فاطر آیه 15
[8] صحیفه سجادیه دعای 52
[9] سوره نور آیه 39
[10] مفردات راغب اصفهانی
[11]. لیسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ سوره شوری آیه 11
[12] سوره توحید آیه 4
[13] در لغت به معنای باطل و بی اثرشدن است. به نقل از لویس معلوف، المنجد فی اللغه ص 114 و راغب اصفهانی، مفردات ص 105
[14]سوره آل عمران آیه 22
[15] در لغت به معنای " پایین قرار گرفتن بر اساس اجبار" است. به نقل از مفردات راغب اصفهانی ص 823
[16] سوره بقره آیه 38
[17] سوره کهف آیه 103و 104
[18] سوره کهف آیه 105
[19] سوره صف آیه 8
[20] ابوسعید ابوالخیر
[21] سوره بقره آیه 3
[22] مفردات راغب اصفهانی، ص 616 - 617
[23] آل عمران آیه ۱۷۹
[24] سوره عصر آیات 1 تا 3
[25]سوره صف، آیه 3
[26] سوره بقره، آیه 44
[27] غرر الحکم
[28] غررالحکم
[29] سوره اسراء، آیه 85
[30] سوره یس، آیه 82
[31] اصول کافی، ج 2، ص 128
[32] وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ . سوره یوسف، آیه 53
[33] قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْرًا . سوره یوسف، آیه 18
[34]وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ . سوره قیامت، آیه 2
[35] وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا. سوره شمس آیات 7و8
[36] یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ. سوره فجر، آیه 27
[37] ارْجِعِى إِلَى رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً . سوره فجر، آیه 28
[38] سوره فجر، آیه 28
[39] دیوان أمیر المؤمنین(ع) ص 175
[40] اقْرَأْ کِتابَکَ کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً (اسراء آیه 14) کتاب خود را بخوان، کافی است که امروز خودت بر خود حسابگر باشی.
[41] مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
[42] عدة الداعی و نجاح الساعی، جلد 1 صفحه 310
[43] سوره ذاریات، آیات 21 و 22
[44] سوره فصلت، آیه 53
[45] سوره طه، آیه 7
[46] بحار الانوار، ج 88، ص 28
[47] مجموعهآثاراستاد شهید مطهرى، ج13، ص: 435
4 مجموعهآثاراستاد مطهرى، ج13، ص: 440
[49] ترجمه تفسیر المیزان جلد ۲ صفحه ۲۲۹
[50] مجموعه آثار استاد مطهرى، ج13، ص: 433
[51] . عدم برای انسان قابل تصور نیست.
[52] . سنگ اول را گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
[53]. در آغاز کلام بود و کلام با خدا بود و کلام، خدا بود ( انجیل یوحنا)
[54] . در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
[55] . راز، آنچه در اندیشه نهان است و به هر کس نشاید گفت (شهیدی،1373)
[56]. گفت "آن یار کزو گشت سردار بلند جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد"
[57]. الله اکبر: خدا بزرگتر از آن است که وصف شود.
[58]. آیه ی 82 سوره یس.
[59]. لکان معتقد است آنچه را که روانکاوی می خواهد و وظیفه خود می داند که به آن برسد، نه well-being بلکه well-saying است، خوب گفتن در برابر خوب زیستن(کدیور، 1394).
[60]. آیات سه و چهار سوره ی الرحمن
[61]. انسان حیوان ناطق
[62] . کلمه الله هی العلیا
[63] . یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ (بخشی از آیه ی 46 سوره نساء)
[64] . https://fa.wikipedia.org
[65]. مقاله صرفا ابزاری برای گزارش نتیجه ی تحقیق است و در حال حاضر مقاله نوشتن به خودی خود هدف است.
[66] . چشمان اسفندیار مانند پاشنه ی آشیل نقطه ی ضعف تن وی محسوب میشود.
[67]. برگرفته از وب سایت انجمن فرویدی.
[68] . کاری که با قدرت دقت بسیار بالاتر نرم افزارهای تحت وب می توانند انجام دهند.
[69] . واژه ی statistical در عنوان اصلی Diagnostic and Statistical Manual نادیده گرفته میشود.
[70] . در دیدگاه لکان اصولاً دو نوع دانش و به همین دلیل دو نوع روند دست یابی به دانش وجود دارد. یکی تحت عنوان Connaissance (شناخت) و دیگری تحت عنوان “Savoir” (معرفت، دانستن). این دو مقوله به کلی و از اساس از هم جدا هستند. کونسانس مربوط به بُعد تصویری (Ego) است، درحالی که Savoir مربوط به بعد سمبولیک (دانش ناخودآگاه) است. در روند روانکاوی صحبت از Savoir است. به همین دلیل چنین روند پیچیده ای برای دست یابی به دانش ناخودآگاه وجود دارد. در صورتی که "شناخت" که عمدتاً عبارت از شناخت Ego از خویش و دنیا و رابطه آن دو است، همان دانش دانشگاهی (به معنای اعم کلمه) است. پس دو نوع دانش متفاوت وجود دارد. Savoir (دانستن) یا دانش ناخودآگاه، دانشی است که سوژه از وجود آن بی اطلاع است یعنی Ego از وجودش خبر ندارد. نه تنها از آن بی اطلاع است، بلکه اصلاً نمیداند که چنین دانشی امکان وجود دارد. این دانش (دانستن) عبارت از ارتباط سوژه با بعد سمبولیک و خود این ارتباط است، و این همان «زنجیره دال ها» است (کدیور، 1381).
[71]. اشاره به شعبههای مختلفی که از روانکاوی به عاریت گرفته شدهاند (برداشت از وب سایت انجمن فرویدی https://freudianassociation.org
[72] . اشاره به نامههای فروید که به عنوان اسناد محرمانه درجه اول نظامی و حکومتی طبقه بندی شدهاند (https://freudianassociation.org).
[73]. برای راستآزمایی این موضوع کافی است در مجلات مختلف رشتههای گوناگون علوم انسانی، مخصوصا در روانشناسی که هدف مطالعهی این پژوهش است، جستجویی انجام شود. مشخصا افراد ذینفع در این زمینه به هر وسیلهای، مانع از هر گونه پرداختن به حقیقت و تحقیق خواهند شد.
[74] . تمام تلاش نظام اربابی حذف زبان، تاریخ و یا تحریف تاریخ یک کشور است.
[75] . در اینجا منظور از اخلاق، Moral است و باید آن را ازethic جدا دانست(این تفکیک بهوسیله لکان 1992 و از طریق مربیان کلاسهای آشنایی با فروید-لکان انجمن فرویدی نقلشده است)
[76] . برگرفته از کتاب مکتب لکان دکتر میترا کدیور مبتنی بر اینکه ژویسانس که به کلام درنیاید به شکل سمپتوم تکرار میشود
[77] . برگرفته از دیدگاه لکان 1992 نسبت به اخلاق
[78] . منظور از فضائل در این بخش: اعمال و گفتارهای تکلیف محورانه و انجام آیینهای معنوی و مذهبی است که بسیار همخوان با رفتارهای نورتیک واری است که فقط به همانندسازی ظاهری و سطحی قانع هستند و بهصورت خودآگاه و ناخودآگاه از عمیق شدن و رادیکال شدن به همان فضائل اجتناب میکنند
[79] . برگرفته از ارتباط بین سوپرایگو و اید مبتنی بر روانکاوی فروید-لکان
[80] . برگرفته و استنتاج از ایدههای میشل فوکو میگوید که هر رابطه اجتماعی، یک رابطه قدرت است. اما، او یادآور میشود که هر رابطه قدرت، الزاماً به سلطه ختم نمیشود. ازنظر او، قدرت در اجتماع مدرن، نظامی از روابط مبتنی بر دانش (شبکه دانش-قدرت) است که فرد را در درون خود جا میدهد. به این معنا که فرد، همزمان که شناخته میشود (در دفاتر خارجی ثبت میشود یا از درون خود را مطابق هنجارها و دانش تحمیلشده از سوی اجتماع میفهمد و طبقهبندی میکند) یا تحت نظام دانشهایی چون پزشکی، روانشناسی یا آموزش قرار میگیرد، مرئی میشود و بهاینترتیب، تحت سیطره قدرت قرار میگیرد
[81] برگرفته و استنتاج از حسادت و رشکی است که مورداشاره فروید1923 کلاین 1984 و لکان2001 بوده است
[82] برگرفته از مفهوم هگل مبنی بر اینکه (واژه بهمثابه مرگ شئ/چیز) که از اسلاوی ژیژک نقلشده است
[83] . برگرفته و استنباط از کتاب انسان خردمند که تحول انسان را در سیر تاریخ توضیح میدهد
[84] برگرفته از کلاسهای آشنای با فروید و لکان در مورد اخلاق و امر واقع
[85] . سوره مبارکه الإسراء آیه ۳۶
وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا
ازآنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چراکه گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
[86] . برگرفته و استنتاج از سخنرانیها، درسنامهها و کتاب مکتب لکان خانم دکتر کدیور
[87] . منظور از انقیاد و منیّت، همان حالت وابستگی و اجبار اعمال تحت اوامر ساحت خیالی و نمادینی لکان است
[88] . غلام همت آنم که زیر چرخ کبود/ ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست(حافظ) ، القید کفر ولو بالله ( قید کفر است ولو نسبت به خدا)
[89] . فاش میگویم و از گفته خود دلشادم/ بنده عشقم و از هر دوجهان آزادم(حافظ)
[90] . برگرفته و همخوان با سخنرانی دکتر میترا کدیور در باب عشق{ مسئلهی دیگری را که میبایست بر آن تأکید کنم این است که در مورد زنان عشق جایگاه رفیعی را در به وجود آوردن خود ژوئی سانس بازی میکند. ژوئی سانس زن نه بر اساس سائق بلکه بر اساس عشق است}
[91] . همی گویم و گفتهام بارها / بود کیش من مهر دلدارها
پرستش به مستی ست در کیش مهر/ برونند زین جرگه هشیارها
به شادی و آسایش و خواب و خور/ ندارند کاری دلافگارها
بجز اشک چشم و بجز داغ دل / نباشد به دست گرفتارها
کشیدند در کوی دلدادگان/ میان دل و کام دیوارها
چه فرهادها مرده در کوه ها / چه حلاج ها رفته بر دارها
چه دارد جهان جز دل و مهر یار/ مگر توده هایی ز پندارها
ولی رادمردان و وارستگان / نبازند هرگز به مردارها
مهین مهرورزان که آزاده اند/ بریدند از دام جان تاره (علامه طباطبایی)
[92] . منظور از من همان ایگو است که وهمی بودن و تحریف گری آن مورد تأکید لکان بوده است
[93] . برون از خود اشاره به فرافکنی دارد که موردنظر و تأکید روانکاوی است
[94] . اشاره به اهداف ایگو که جزء پیروزی از طریق جنگ و جدل بر اساس رشک و حسادت ، اهداف دیگری متصور نیست(برگرفته و استنتاج از ساحت خیالی لکان و مقاله برخی مکانیسمهای نورتیک ها در مورد حسادت، پارانویا و همجنس خواهی فروید و نظریه کلاین در مورد رشک و حسادت)
[95] . اشاره به نارسیسم و همانندسازی ظاهری نوروتیک ها با نام پدر دارد که بهصورت ناخودآگاه مدام در حال دور زدن آن هستند
[96] . نقل مضمون از این گفته دکتر میترا کدیور مبنی بر اینکه در پایان روانکاوی کل انرژی صرف کار و دوست داشتن میشود
[97] . اشاره به اختگی و تسلیم به معنی واقعی کلمه دارد که ممکن شدن آن سخت و بدون پایان روانکاوی تقریباً غیرممکن است
[98] . افرادی مانند محمد صنعتی، گوهر همایون پور و فرزام پروا که با این عالمان همانندسازی ظاهری دارند ولی نمیخواهند بهصورت کامل زیر بار کلمه بروند و بهصورت خودآگاه و ناخودآگاه دست به تحریف کلمه میزنند. اسناد بخش بزرگی از این انتسابها و تحریفها در سایت انجمن فروید موجود است.
[99] . برگرفته و استنتاج از مقاله تکرار، یادآوری و حلوفصل( Remembering, Repeating and Working-Through) فروید و کتاب مکتب لکان دکتر میترا کدیور
[100] . برگرفته از سخنرانی میترا کدیور که میگوید: برای لکان روانکاوی همیشه دارای پایانی است و آن موقعی است که آنالیزان از میان فانتاسم عبور کرده باشد. برای لکان این تنها معیار پایان روانکاوی است که میبایست در جریان Passe محک زده شود. در صورت موفقیت در این جریان است که آنالیزان سابق بهعنوان روانکاو امروز شناخته میشود.
[101] . منظور خودشناسیهای است که از طریق روشهای TA یا بعضی از رویکردهای روانشناسی مانند رویکردهای پویشی برجسته شده است.
[102] . همخوان با این گفته فروید " درواقع، روانشناسی فردی ربطی به روانکاوی ندارد، اما وقایع خاص تاریخی، منجر به ادامه حیات انگلی آن به خرج روانکاوی شده. تعیینکنندههایی که ما به این گروه از مخالفان نسبت دادهایم در مورد پایهگذاران روانشناسی فردی در حد محدودی کاربرد دارد. خود نام آن نادرست است و به نظر میرسد محصول دستپاچگی است. ما نمیتوانیم بهکارگیری مشروع این واژه بهعنوان آنتیتز «روانشناسی گروه» را که با آن تداخل میکند، بپذیریم؛ بهعلاوه، کار خود ما تا حد زیادی و از اساس به روانشناسی افراد انسان مربوط است".
[103] . عین پاراگراف برگرفته از کتاب مکتب لکان دکتر میترا کدیور است
[104] . موضوعی که در فرایند رواندرمانی و رویکردهای ایگوساکوژیست ها برای درمان جویان رخ میدهد(برگرفته و استنباط از کتاب مکتب لکان دکتر میترا کدیور)
[105] . برگرفته از درسنامههای پایان روانکاوی و عمل دکتر میترا کدیور
[106]. برگرفته از بیان لکان "آنجایی که من فکر میکنم، نمیتوانم بگویم من هستم و آنجایی که میتوانم بگویم من هستم، فکر نمیکنم." در مقابل این ایده دکارت که میگوید: "من فکر میکنم پس هستم" نقل از دکتر کدیور در کتاب مکتب لکان
[107] . مانند روان پویشی کوتاهمدت یا رویکردهای تحلیلی یونگ، آدلر و ایگو سایکولوژیست ها
[108] . لازم به ذکر است تلاشهای روانکاوان واقعی مانند ژاک لکان، ژک آلن میلر و میترا کدیور(بخصوص در ایران) کمک و نقش وافری در جهت حفظ روانکاوی اصیل داشته است.
[109] . منظور از افراد و گروهها: مافیا، کاسبان روان و روانکاوان وحشی است که مورداشاره انجمن فرویدی است
[110] . اشاره به تحریفهای است که فروید در مقاله آنالیز با پایان و بدون پایان از آن نام میبرد(مانند: ریزوینیسم، حذف، تحریف)
[111] . نمونههای از انتساب به خود و تحریف فروید-لکان را میتوان در سایت نیما قربانی مشاهده کرد که بهوسیله زهرا نوعی و منصوره اردشیر زاده شناسایی، برجسته و موردنقد قرارگرفته است
[112] . عین پاراگراف در سخنرانی روانکاوی و دین دکتر میترا کدیور نقلشده است
[113] این تعریف در سخنرانی روانکاوی و دین از دکتر میترا کدیور نقل شد
[114] . برگرفته از کتاب مکتب لکان
[115] . برگرفته از کلاسهای آشنایی با فروید- لکان و کتاب مکتب لکان
[116] . برگرفته از سخنرانی روانکاوی و دین دکتر میترا کدیور
[117] . ارجاع به سایت انجمن فرویدی
[118] اشاره به ایگو سایکولوژیست ها و درمانگران پویشی کوتاهمدت مانند حبیب الله دوانلو
[119] . اشاره به شعارهای ایگو سایکولوژیست ها، روابط-ابژه ها، نو فرویدین ها و روان پویشی کوتاهمدت
[120] . همخوان با آیه (أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا؛ آیا شما به پارهای از کتاب ایمان میآورید و به پاره کفر میورزید؟؟ پس جزای هر کس از شما که چنین کند، جز خواری در زندگی دنیا چیزی نخواهد بود).
[121] . برگرفته از سایت انجمن فرویدی و شعار لکان مبنی بر بازگشت به فروید
[122] . مانند محمد صنعتی، گوهر هماینوپور، فرزام پروا... که خود را روانکاو میدانند ولی مشخص نیست بر چه اساسی این کلمه را به خود نسبت میدهند
[123] . به نقل از نینا کراجنیک(Nina Krajnik)
[124] . برگرفته از سمینار اخلاق لکان و نظر خانم دکتر میترا کدیور در مورد امر واقع و قانون در صورتجلسه انجمن فرویدی
[125] . برگرفته از مقاله نفی فروید مبنی بر اینکه متریال واپس زده با نفی آن در خودآگاهی حضور مییابد
[126] . برگرفته و استنباط از مفهوم نوروتیک و پرورت مورد اشاره فروید و لکان به نقل از متون انجمن فرویدی و بروس فینک
[127] . برگرفته از مفهوم ظلم از نگاه قرآن و امام علی (ع) به نقل از سایت انجمن فرویدی
[128] . مانند تسلا که مورد ظلم ادیسون قرار گرفت یا فروید که مورد ظلم روانکاوان وحشی همعصر و حتی هماکنون قرارگرفته است
[129] . برگرفته از مفهوم هنر از منظر هگل و سخنرانیهای الهی قمشهای در مورد هنر
[130] . به کارگردانی اگنس واردا فرانسوی
[131] . برگرفته از رویکرد مارکس و لکان نسبت به انسان و عمل آن
[132] . برگرفته از آموزشهای کلاسهای آشنایی با فروید- لکان انجمن فرویدی
[133] . برگرفته و استنباط از آموزشهای کلاسهای آشنایی با فروید- لکان انجمن فرویدی و کتاب مکتب لکان دکتر میترا کدیور
[134] . اشاره به رویکردهای شناختی-رفتاری و رویکردهای موج سوم روانشناسی
[135] . اشاره به کنگره روانکاوی و رواندرمان پویایی که بهدرستی اسم سیرک بر آن گذاشتهشده است، زمانی که صلاحیت نباشد، هدفی جزء نمایش نمیتوان بر آن متصور شد.
[136] - اشاره به کارگاهها، همایشها و پروژههای تحقیقاتی دارد که سالیانه در دانشگاه و برون دانشگاه در حوزه روان انجام میشود ولی ازآنجاییکه مجری آنها خالی از صلاحیت هستند، جزء حیفومیل بیت مال و پر کردن جیب خود این متخصص نماها نیست
[137] شعاری که مبنی بر عقلانی بودن در رویکردهای شناختی-رفتاری و رویکردهای موج سوم روانشناسی مورد ارج قرار میگیرد
[138] .اشاره به عمل اصلی سایت انجمن فرویدی که رأس سایت آنها به قلم درآمده است
[139] . اشاره به افراد هیستری و وسواسی که بهعنوان ساختار نوروتیک ها دستهبندی میشوند
[140] . اشاره به روانکاوان وحشی و خود خوانده که بدون اینکه به پایان آنالیز شخصی خود رسیده باشند خود را روانکاو مینامند
[141] . اشاره به تفکر میشل فوکو مبنی بر اینکه قانون برعکس تصور که مدافع و عادل حقوق اکثریت باشد حافظ اقلیت قدرتمند، ثروتمند و متخصصان خاصی مانند حوزه درمان شده است
[142] . سکسوالیته آن نیرویی است که از اعماق وجود آدمی، از سائق برمیخیزد و در جستجوی ارضای خود بهسوی دنیای خارج پر میکشد و میگردد و میچرخد و میپوید و چون هیچ ابژهای را در شأن خود نمییابد چارهای جز والایش ندارد و هر آنچه را که فرهنگ و مدنیت است بنا مینهد و باز مینالد و میموید و میگرید و اگر موفق به والایش نشد، سمپتوم تنها راهحل باقیمانده است(سخنرانی دکتر میترا کدیور، 1378).
[143] . برگرفته از مقاله "Remembering, Repeating, and Working-Through" فروید 1914
[144] . برگرفته از مفهوم ایگو و وهم فهم آن در نظر لکان 2001 و اشاره به مفهوم خودشیفتگی موردنظر در مقاله نارسیسم فروید1914
[145] . برگرفته از ارائه مقاله آنالیز با پایان و بدون پایان فروید1937 در کلاسهای آشنایی با فروید- لکان در انجمن فرویدی
[146] . برگرفته و استنباط از سخنرانی دکتر میترا کدیور در مورد نقد فرهنگ جنسی در ایران
[147] نقل به مضمون زهرا محمودی از درسنامه دکتر میترا کدیور که در جلسات آشنایی با فروید و لکان خوانده شد.
[148] .عین پاراگراف از کتاب «مکتب لکان، روانکاوی در قرن بیست و یکم»، دکتر میترا کدیور نقلشده است
[149] . برگرفته از کتاب مکتب لکان خانم دکتر میترا کدیور
[150] . اشاره به آیه کتاب مقدس به نقل از لکان و آیهای از قرآن مبنی بر اینکه چشم دادیم نمیبینند و گوش دادیم نمیشنوند(آیه 179 سوره اعراف)
[151] . برگرفته از کتاب اشراف سیاه نوشته جان کلمن 2014 و تأکید و برجستهسازی خطر این سازمانها از سایت انجمن فرویدی
[152] . برگرفته و استنباط از کتاب مکتب لکان خانم دکتر میترا کدیور
[153] . برگرفته و استنباط از کتاب مکتب لکان خانم دکتر میترا کدیور
[154] . عین پاراگراف از متن اخطار ریس انجمن فرویدی(دکتر میترا کدیور) است
[155] . اشاره به شهید مطهری و سایر عالمان که دسترسی به متون اصلی و بدون تحریف در حوزه روانکاوی و روانکاوان واقعی را نداشتند
[156] . این مفهوم برگرفته از شعار اصلی لکان مبنی بر بازگشت به فروید و آموزههای انجمن فرویدی است
[157] . یادآور جمله معروف فروید که میگوید واپس زده بازمیگردد
[158] . یکی از این اشخاص بهنام اوحدی نام دارد، روانپزشکی که خود را یکی از شاگردان محمد صنعتی معرفی میکند و اخیراً همه شاعران مانند سعدی، حافظ و بزرگان تاریخ را به داشتن سکس با پسربچهها و همجنسبازی متهم میکند: https://www.youtube.com/watch?v=MewGlI63oDs
[159] . ارجاع به مقاله روانکاوی وحشی فروید(1910)
- ۹۸/۱۰/۲۹